"Freebie" är ett vanligt begrepp för värdefull kunskap som du delar med dig av utan kostnad, i utbyte mot någons e-postadress och får tillåtelse att skicka nyhetsbrev till personen. Här kommer flera anledningar till varför freebien är en bra idé, vad en sådan kan vara och hur du gör.
Vad är en freebie/opt-in/lead magnet?
I ett tidigare blogginlägg skrev jag om tre superviktiga skäl till att jobba med e-postmarknadsföring. Ett effektivt sätt att nå fram på till dina potentiella kunder (leads) och göra dem till betalande kunder. Men för att göra det behövs så klart en mejllista att skicka något till, så hur bygger du den på mest effektiva sätt? Med en freebie! Kärt barn har många namn och den kallas också för till exempel opt-in, lead magnet, kundmagnet.
Jag använder freebie som begrepp, och det är ett värdefullt och kostnadsfritt erbjudande från dig. Du delar med dig lite av din kunskap och dina erfarenheter som kan hjälpa andra att komma en bit på vägen, mot ett visst mål. De som är intresserade av det här registrerar sig för att få freebien, i utbyte mot sin e-postadress.
Och jag vill understryka att det är viktigt att uttrycka tydligt i text att registrering för att få freebien också innebär att personen godkänner att hen blir en del av din e-postlista som du kommer att skicka nyhetsbrev till framöver. Liksom att det går att avprenumerera på det när som helst.
Varför ska du ha (minst) en freebie?
I allt vi gör i kommunikationen med våra potentiella kunder och målgrupper, behöver vi tänka utifrån deras perspektiv. I synnerhet att de tänker "vad får jag ut av det här". Det är mycket enklare att få folk att vilja dela med sig av sin mejladress och säga ja till att du skickar nyhetsbrev en gång i veckan eller en gång i månaden, när de först har fått något som känns vettigt och värdefullt för dem.
Freebien är alltså i de flesta fall startpunkten eller inkörsporten för all kommunikation du kommer att kunna ha med din e-postlista under lång tid och den:
ger värde direkt både för din potentiella kund och dig genom att du länkar till din webbplats eller en landningssida där personen signar upp med sin mejladress för att få freebien skickad till sig. Du får mer trafik till din webbsida och chansen att de stannar längre där
skapar förtroende eftersom du dels visar att du att du är generös med vad du kan för att hjälpa andra. Och innehållet i freebien visar att du vet vad du snackar om
bygger relation med blivande kunder för sådana brukar ta tid att skapa. Du kan få en mer personlig kontakt med dem när du skicka relevanta nyhetsbrev. Det ökar deras engagemang och göra att du blir "top of mind" den dagen mottagaren av dina mejl behöver precis dina tjänster, utbildningar eller produkter
ökar konverteringschanserna eftersom du kan rikta dig direkt till "rätt" personer med till exempel kampanjer när du har en stark e-postlista.
Vilken typ av freebie kan du skapa?
Här är det bara fantasin och dina resurser som sätter gränser. Men en väldigt viktig sak att tänka på är att din freebie måste vara något som just din idealkund är intresserad av. Något som går i linje med de tjänster eller produkter du erbjuder för att få in just helt rätt personer på din lista, som är intresserade av den hjälp de förr eller senare kan anlita just dig för.
En freebie kan till exempel vara:
checklista, mall eller guide som pdf
rabattkod på produkter eller tjänster
minikurs som text, ljud eller video
webinar
recept
e-bok
Lova lagom så att personen inte känner sig missnöjd eller lurad, trots att det är gratis. Valutan i sammanhanget är personers tid och uppmärksamhet och det ska vi inte ta lättvindigt på.
Med tiden - skapa flera och kanske i olika format, beroende på vad som passar dig och de du vill erbjuda tjänster och produkter i din business.
Tekniken kring din freebie och automatisering
Tekniken kan se lite olika ut beroende på vilken plattform du använder för din webbplats eller landningssida/e-postmarknadsföring. Men du behöver som minst sätta upp ett formulär där man ska registrera sin mejladress för att få freebien och skapa ett atutomatiskt bekräftelsemejl. I det får personen länk till nedladdning av freebien.
Ett tips är att skapa fler mejl i den automatiserade sekvensen. Ett till kan skickas ett par dagar senare, som påminnelse ifall personen glömt eller inte hunnit ladda ner freebien. I det lägger du in länken igen, som service.
Därefter kan du lägga in fler mejl i den automatiserade sekvensen, som kommer längre fram med erbjudanden är relevanta utifrån den freebie som laddats ner. Eller så nöjer du dig med totalt två mejl och börjar skicka enbart de "vanliga" nyhetsbreven.
Marknadsför din freebie
När det tekniska är i ordning (glöm inte att testa själv + be en vän testa så att allt klaffar) är det dags att börja marknadsföra din freebie i sociala medier och i din blogg om du har en sådan.
Plocka ut småbitar ur den att skriva om och se till att ha en länk direkt till landningssidan för din freebie så att det är enkelt för följaren/läsaren att klicka sig dit och registrera sig. På Instagram gör du det i din profil, där du kan lägga in några länkar, och hänvisar dit eller ha som call to action att man kan skicka ett DM till dig så skickar du länken till landningssidan.
Om du vill ha en freebie men inte mäktar med att göra en
Nu vet du vad en freebie är och varför du ska ha (minst) en. Men jag fattar att det kan kännas svårt innan den första är gjord, eller att det verkar tidskrävande. Och tid är redan "bristvara".
Då kan du mejla mig eller boka ett kostnadsfritt videomöte på ca 30 minuter för att prata om vad du tänker kring din kanske första freebie.
Jag tycker att freebies är riktigt roliga att skapa och fixar textinnehållet åt dig och kan också sätta upp automatiseringen om du vill.
Ad astra!
PS. Om du tycker att en freebie är superenkelt att fixa, men att skrivandet av nyhetsbrev är det kluriga att få till - ladda ner min mall för nyhetsbrev här och testa den!
Comments