top of page

Starttips för din e-postmarknadsföring: vad, hur och när

Med hjälp av en plan för regelbundna utskick till din e-postlista hjälper du dig själv att få till det effektivt, med mindre huvudbry och dina läsare får bättre innehåll. Det leder till att de som på riktigt är rätt matchning för dig och vise versa, stannar kvar på listan. Här ska du få några starttips för din e-postmarknadsföring.

En person läser ett nyhetsbrev på en iPad/platta

Grundläggande plan för e-postmarknadsföringen


1. Vem skriver jag till i min e-postmarknadsföring?

Det här behöver vi ha koll på överlag som företagare för att vår kommunikation ska nå fram hos rätt personer. E-postmarknadsföringen är förstås inget undantag. Du behöver ha klart för dig vem du pratar till och med så att det blir “rätt” personer väljer att följa dig i sociala medier och/eller registrera sig på din e-postlista och slutligen bli dina kunder/klienter.


Om du redan har gjort jobbet med att ringa in vilka dina idealkunder är har du förhoppningsvis attraherat just dem till din e-postlista också. Kanske via en freebie (kostnadsfri guide/checklista/video etc) som går i linje med dina tjänster/produkter. Då blir det enklare att skapa innehåll som ger läsaren värde på olika sätt, i linje med det du erbjuder.


Har du inte klart för dig vem du vänder dig till och helst vill hjälpa? Då blir det dubbelbra att börja tänka ut det mer noga nu :-)


2. Hur ofta är lagom att mejla min e-postlista?

Många entreprenörer som jobbar aktivt med e-postmarknadsföring och har lyckats bra brukar prata om att en gång i veckan är en bra frekvens för de flesta. Är det en kampanjperiod, ja då är det troligt att du kan och behöver mejla din e-postlista oftare. Jag mejlar som regel till de som hänger med i min lista, varje fredag.


I grund och botten handlar det om att du ska hitta ett upplägg som du kan hålla igång regelbundet. Det är bra att du “tittar in” i inkorgen hos dina potentiella kunder på ett (i tid) förutsägbart sätt. Sådant gillar människor överlag och det gör också att du håller dig “top of mind” hos de som registrerat sig för dina mejl.


Du behöver testa vad som funkar för dig och dina mottagare. Alla plattformar för e-postmarknadsföring har statistik över hur många som öppnat dina mejl, klickat på länkar i dem och tagit emot dem etc. Håll koll och testa dig fram till det som funkar bäst för dig och verkar vara den mest effektiva taktiken för att undvika att mottagarna upplever att du “spammar” och minska risken för avprenumeration.


En piltavla i solsken, med en pil som kastats mitt i prick

3. Vad är relevant och värdefullt innehåll i min e-postmarknadsföring?

Utgå från vilka behov, önskemål eller utmaningar din idealkund brukar ha, som du kan ge positiv input i och visa att du kan hjälpa till med. Och det är det du behöver utgå från.


Skapa ett dokument eller en Excelfil (jag älskar Google Sheet) där du väljer ut till exempel fyra ämnen/teman som du kan och vill prata om som är något som mottagarna har nytta av. Det kan vara insikter du fått, tips, berättelser om kundcase - hur du har hjälpt någon annan med “dagens ämne” för mejlet, erbjudanden som du har osv. Och när du har valt vad du ska prata om i ett visst mejl, håll dig till just det. Du har många mejl att skicka framöver och kan sprida ut allt du vill förmedla allteftersom :-)


Utifrån dina temaområden eller innehållspelare som de också kan kallas, skapar du specifika mejl utifrån och så kan du ha ett rullande schema för temaområdena, som du skriver olika mejl utifrån över tid.


Genom att skissa upp förslag i förväg blir det så mycket enklare att få iväg dina mejl med intressant och värdefullt innehåll. Det kan vara nyheter/händelser/forskning osv. kring det du gör i din bransch, undervisande, underhållande och så vidare. Ja, underhållande. Jag tycker inte att e-postmarknadsföring måste vara torr och opersonlig för att vara professionell. Mejl som sticker ut är roligare att läsa och de blir också lästa. Så länge de sticker ut på ett sätt som passar din egna idealkunder och målgrupp.


Och avrunda alltid med någon form av call to action (CTA) - vad du vill att läsaren ska göra nu. Läsa ett blogginlägg, boka ett möte med dig, hämta en rabattkod, kolla in en av dina tjänster eller produkter, svara på det här mejlet på en fråga du ställer osv. Välj EN sak som läsaren ska göra. Vi behöver vara tydligare än vi tror.


4. Hur långa ska mina mejl vara?

Hellre kort och kärnfullt än för långt. Fundera på hur du brukar reagera och agera när du öppnar mejl som du prenumererar på.


De två i särklass viktigaste elementen att få till för att folk ens ska öppna mejlet och läsa igenom är att:

  1. fånga intresset i ämnesraden (gärna kort också, så att hela syns i inboxen hos mottagaren)

  2. skapa en hook direkt - något engagerande och intressant i inledningen av mejlet


Du kan självklart variera längden gång för gång och ibland ha längre mejl, men då kan du behöva jobba lite hårdare med att få folk att läsa allt. När innehållet blir längre kan du förslagsvis lägga in underrubriker för att guida läsaren. Det blir enklare att skumma igenom och fastna där det är som mest intressant för just hen.


Bryt upp texten i kortare stycken så att du inte skapar en textvägg av ett enda lååångt stycke. Det gillar tyvärr inte ögonen eller vår uppmärksamhet. Vid läsning på mobil kan det vara särskilt viktigt med det här eftersom läsytan är liten.



Planer och strategier är till för att få riktning och veta var och hur vi ska börja göra. Så även med e-postmarknadsföringen. Om du är ny - gör din plan utifrån de fyra grundläggande punkterna som jag har presenterat. Om du inte är ny kanske det ändå är läge att ta en extra titt på hur din e-postmarknadsföring fungerar. Som sagt, allt går att förfinas och det är roligt att märka att vi utvecklas och blir bättre och bättre, eller hur?!


Lycka till nu och ad astra!

/Anneli


PS. Om du vill hänga med i min mejllista kan du signa upp dig en bit ner på den här sidan.




bottom of page