top of page

Tre superanledningar till att prioritera e-postmarknadsföring

Om du tycker att det låter mossigt och tråkigt att hålla på med e-postmarknadsföring och nyhetsbrev – tänk ett varv till. Kanske är det viktigare än någonsin att få just den att rulla.

Ett gult skrivbord med pennor, papper, laptop och mobiltelefon. Någon jobbar med sitt nyhetsbrev.


3 superanledningar till e-postmarknadsföring


1. Bygg på mark du äger och har koll på


Jag älskar (oftast) sociala medier (SoMe) och är tacksam för att de finns. MEN när det gäller att etablera regelbunden närvaro online är det (utöver din webbsida) smart att bygga på mark du äger också. För det är krasst så sant som det är sagt, att vi bygger vår närvaro, följarskara och synlighet på lånad mark i sociala medier. Så kommer det att fortsätta vara och det är okej men det är, som i många andra fall, bra att inte låta det vara den enda platsen vi når och kommunicerar med våra följare och potentiella klienter/kunder/uppdragsgivare.


Visst kan saker ske med de tekniska plattformar vi (ofta) betalar för att bedriva e-postmarknadsföringen från, men det är en mycket lägre risk än att lägga alla ägg i SoMe-korgen. Plattformarna vi betalar med vår tid och uppmärksamhet på, både som producenter och konsumenter av innehåll.


På till exempel Instagram, Facebook och LinkedIn har vi noll kontroll över förändringar som görs kring algoritmer, regler och olika funktionalitet. Och tyvärr händer det då och då att konton kapas och blir oanvändbara eller anmälda och inaktiverade utan att man förstår varför.


Även om det nog är få som drabbas så illa i det stora hela, så hörde jag nyligen sociala medieexperten Jasmine Star prata i en podd, om att bara några få procent av din följarskara faktiskt ser ditt innehåll. Särskilt om ni inte interagerat så mycket under en period – vilket givetivs är vårt eget ansvar att se till att göra – men att den organiska räckvidden överlag stadigt har minskat på senare år.


Till din e-postlista skickar du nyhetsbrev med innehåll som du vill ska nå fram, när och hur ofta du vill. Sedan är det inte säkert att alla läser det du skickar ändå (vilket är mer regel än undantag) men chansen att nå fram till rätt personer som både vill och behöver läsa det du bjuder på, är ändå stor.


2. Folk kollar mejlen flera gånger om dagen


Det här kommer knappast att upphöra och det innebär att du har en gräddfil fram till din potentiella kund med dina nyhetsbrev. Att kolla mejlen flera gånger om dagen har blivit en del av vardagen som vi knappt tänker på längre och det gör den och e-postmarknadsföring till en av de mest tillgängliga kommunikationskanalerna för människor över hela världen.


De flesta pausar inte det frekventa kollandet av sin mejl, men många gör en "SoMe-detox" emellanåt, som under sommaren eller över andra längre ledigheter.


När du regelbundet lyckas leverera relevant, intressant, inspirerande eller underhållande innehåll till dina prenumeranters inkorgar, kan du skapa en närmare relation än i sociala medier.


Nyhetsbrev blir också ofta läst med större uppmärksamhet än ett inlägg på Instagram, Facebook eller LinkedIn, där det är så enkelt att skrolla vidare i floden av innehåll. Och folk är också beredda på mer/längre text i ett mejl än i ett inlägg.



3. E-postlistan följer dig vart du än går


Oavsett vilka trender som kommer och går på de sociala medieplattformarna eller stora förändringar där, så består din e-postlista.


"Massflykten" från Twitter efter ägarbytet, ändrade förutsättningar och re-brandingen till "X" är ett exempel på otippad stor händelse i den här sfären.


Om du bestämmer dig för att en viss plattform inte längre passar dig och att din målgrupp har flyttat, så behöver du ändå inte börja om från noll när du har jobbat aktivt med din e-postmarkandsföring över tid. Så länge du skickar relevanta nyhetsbrev till dina prenumeranter kommer de att fortsätta följa dig. Det är ett långsiktigt och hållbart sätt att jobba på både gällande engagemang och konvertering från prenumeranter till betalande kunder. Men också för stabilitet och kontroll över din digitala närvaro.


Gratis mall för dina nyhetsbrev


Om du inte har kommit igång med att bygga din e-postlista är det en superbra dag idag att börja! Det är aldrig för sent.


Eller har du redan en e-postlista som du inte har prioriterat på länge för att det känns svårt och för tidskrävande?


Ladda ner min mall för nyhetsbrev som även innehåller tips kring hur du kan tänka kring innehåll. Syftet är att strukturmallen ska underlätta för dig att få in ditt innehåll utan att behöva klura för länge på dispositionen.


Arbetet kommer att gå snabbare och snabbare när du gör det på regelbunden basis, liksom med allt vi gör ofta.


Här hittar du gratismallen: https://www.rigel.nu/gratisresurser



bottom of page