top of page

Vad ska du ha en innehållsskribent till?

Jag fick nyligen en fråga på LinkedIn: vad gör en innehållsskribent? Något som är så självklart för mig är givetvis inte lika tydligt för alla andra. Ett vanligt fenomen. Därför är det väl på sin plats att berätta vad en sådan som jag gör och vilken glädje du kan ha av det.



Vad gör en innehållsskribent?

Jag använder den svenska benämningen innehållsskribent som är samma sak som content writer. Det mesta låter bättre på engelska men jag håller mig till modersmålet i detta fall :-)


Och vad menar jag med innehåll (eller content då)? Det är kunskap, berättelser som har en poäng, erbjudanden, guider, checklistor, tips etc. Allt för att hjälpa andra, stärka sitt varumärke, skapa relationer och bygga förtroende, öka försäljning och så vidare.


Mitt jobb går ut på att skapa innehåll från scratch eller förvalta och skruva på sådant jag får från uppdragsgivaren/kunden i marknadsföringssyfte enligt allt jag räknade upp i föregående stycke.


De vanligaste uppgifterna jag har är att skriva:

  • bloggartiklar till webbsidor

  • nyhetsbrev

  • text och välja passande bilder till sociala medier

  • inläggstexter i Facebookgrupper som jag ibland också är admin och community manager för (ta hand om frågor och ärenden som uppstår där)

Planering, research, fingertoppskänsla och strategi är inbakat i allt för att resultatet ska bli så bra som möjligt. Visst är det bra att vara snabb, men inte på bekostnad av vad som helst tycker jag.


En av mina nyare tjänster som innehållsskribent är casestudier. Intervjuer på uppdrag av företag med utvalda kunder som jag sedan skriver levande och säljande om, utifrån problem som kunder haft och hur samarbetet med aktuellt företag har löst det åt dem. Snyggt, enkelt och strukturerat samt snyggt paketerat är det perfekt som marknadsföringsmaterial till webbsidor, sociala medier, fysiska utskick och så vidare. I synnerhet för att bygga upp förtroende.


Vilka jobbar med en innehållsskribent och varför?

Den gemensamma nämnaren för mina tidigare och nuvarande uppdragsgivare är att de antingen har börjat skala upp och växa eller står redo att göra det. Många har själva tagit hand om den här typen av marknadsföring online men till slut håller det inte när kunderna och arbetet strömmat till. Beroende på vilken business du driver, vem/hur du är, vilka mål och förutsättningar som finns med mera, så funkar det inte längre att vara överallt själv.


Tiden behövs till kundarbetet och relationerna liksom till de mest verksamhetskritiska uppgifterna som man själv behöver rodda. Samtidigt måste marknadsföringen fungera och där brukar jag komma in. Delar eller hela innehållsskapandet kan läggas ut på konsult under en avgränsad period, ett visst projekt eller löpande.




Chat GPT och andra AI-verktyg som ersättare?

Det tror inte jag. I mitt huvud (som sitter på en kropp med tummarna mitt i händerna när det kommer till snickeri) vore det som att dra till byggvaruhuset, köpa verktyg, virke och massor av andra material och åka hem och tro att jag kan bygga om mitt kök själv.


De digitala verktygen med inbyggd artificiell intelligens (AI) kommer naturligtvis att utvecklas i rasande högt tempo och bli suveränt bra ganska snart. Men jag har ändå svårt att se att AI rakt av ska ersätta kompetenta personer som utöver tänkandet och skrivandet också bygger relationer med kunder och partners. Jag hoppas i alla fall att jag har rätt när jag tänker att den mänskliga interaktionen och the human touch inte kommer bli överflödig.


Fem steg till marknadsföring online som ger dig tid och energi över till annat

Du som inte vill eller kan lägga ut din innehållsmarknadsföring på en konsult men tycker att det är kämpigt i perioder (eller alltid), du kan ladda ner min gratis pdf-guide (med titeln som i rubriken). I den har jag samlat tips och idéer på hur du kan lägga lagom mycket tid på marknadsföringen online, utifrån egen erfarenhet av att ha slitit och inte hittat rätt i många perioder.


Min förhoppning är att du ska hitta ett sätt som du orkar hålla i över tid. Att det blir hållbart och roligare att jobba med det här också plus ge mer tid över till att skapa och fördjupa kundrelationer, pitcha potentiella kunder och egen kompetensutveckling. Eller kanske träffa barnen och din partner lite mer :-)


Nu säger jag lycka till, over & out och så lyfter vi blicken.


PS. Om du vill ha ett bollplank och stöttning i din marknadsföring online är jag bara ett mejl bort på anneli@rigel.nu!

bottom of page