Att skapa och underhålla relation med de som tackat ja till att få dina regelbundna mejl är avgörande för framgångsrik e-postmarknadsföring. Ett första steg på vägen är en automatiserad och genomtänkt välkomstsekvens. I de här första mejlen har du chansen att göra ett fortsatt gott intryck och få mottagaren att vilja fortsätta hänga med dig.
Hur många mejl ska ingå i din välkomstsekvens i e-postmarknadsföringen?
Bra fråga! Många är rädda för att överösa en ny mottagare med mejl så att hen avprenumererar direkt. Det gäller så klart att hitta en balans som du tror är bra för dina mottagare och som känns okej för dig. Men det är en bra grej att "smida medan järnet är varmt", när en person precis har valt att ge sin mejladress till dig och har gått med på att bli en del av din e-postlista.
En tanke att alltid ha med dig när du kommunicerar med potentiella och redan hängivna kunder är "what's in it for them?". Ger du någon typ av värde i det du skickar och inte är för långrandig, behöver du inte oroa dig för att tappa folk under en välkomstsekvens. Nedan har du två exempel på sätt att jobba utifrån.
Kaffe-trean
Tänk på din välkomstsekvens i e-postmarknadsföring som att du har ett trevligt snack över en kopp kaffe. Med tre meddelanden hinner du säga hej, prata om det viktigaste och avrunda på ett trevligt sätt. Tanken är alltså att du presenterar dig själv, berätta en intressant historia som på något sätt har en koppling till det du jobbar med och löser/uppfyller åt kunder. Därefter är det dags att säga "vi hörs snart!".
Fem sorters småkakor
Du kan också dela upp din inledande välkomstsekvens i fem kortare delar som kan vara ännu enklare att ta till sig än tre eventuellt längre mejl. En fördel med att fördela sekvensen i fem delar är att du håller kontakten och påminner om din existens över en längre tidsperiod och kanske tätare än de mejl du kommer att skicka till dem regelbundet efter välkomstsekvensen. Tänk att du serverar fem småkakor eller kondisbitar istället för en stor tårta.
Fällor att undvika
Överdosering - tid och längd
Folk har mycket att göra, läsa och att tänka på så de orkar troligen inte läsa för många, täta, långa mejl från dig. Respektera folks tid.
Glömma syftet
Du skickar tre eller fem mejl "bara för att". Tänk alltid på vad läsaren ska få ut av att läsa det du skickar för att vilja fortsätta med det.
Det första välkomnandet - sätt tonen
Troligen har mottagaren fått ett hyfsat bra eller kanonintryck av dig redan eftersom hen registrerat sig för att ta emot mejl från dig direkt eller efter att ha laddat ner en freebie/opt-in som var tilltalande.
Så nu är det dags att förvalta det goda intrycket och att sätta tonen för den fortsatta kommunikationen i e-postmarknadsföringen. Det kan du göra i ditt första mejl i välkomstsekvensen genom personliga hälsningar, tydliga förväntningar och en kort men tillräckligt informativ presentation av dig.
Personliga hälsningar
Använd prenumerantens namn (om du har förnamnsruta med i ditt registreringsformulär). Även om alla fattar att det är ett automatiskt mejl som går ut, är det oftast trevligt att se sitt namn i en text.
Tydliga förväntningar
Berätta vad mottagaren kan förvänta sig från dig: regelbundna tips, specialerbjudanden eller vad du nu har för plan för innehållet och tonen i din e-postmarknadsföring.
Kort men informativ presentation
Berätta vad du gör i ditt företag och kanske varför och hur. Sådant som gör att mottagaren förstår varför hen ska bry sig och hänga med dig.
Ge något av värde i varje del av välkomstsekvensen
Och värde kan vara många olika saker. Här är tre olika typer av innehåll som kan vara värdefullt för mottagaren.
Användbara tips och råd: om ditt företag erbjuder tjänster och produkter inom trädgård, dela med dig av några knep för att få växter att trivas. Om det handlar om teknik, berätta om vissa funktioner som man kanske ofta missar men som underlättar den digitala vardagen mycket.
Exklusiva erbjudanden: Vem älskar inte en bra deal? Skapa känslan av att din mottagare är med i en VIP-gemenskap genom att bjuda på specialrabatter eller förhandstitt på produkter eller tjänster som kommer bara för den som är med på din mejllista.
Insikter inom området du jobbar och erbjuder hjälp till kunder i: Dela en berättelse om något viktigt du har lärt dig och som ger mottagaren något att tänka på, visa vilka värderingar du står för och varför du erbjuder de tjänster/produkter du har och varför du jobbar på ditt speciella sätt. Att du på ett uppriktigt och äkta sätt låter mottagaren få titta in bakom kulisserna skapar mer kontakt.
Genom att du bjuder på något värdefullt, intressant och låter mottagaren lära känna dig i välkomstsekvensen kan den bli lite som en goodiebag.
Få igång interaktion och engagemang
Om du vill kan du redan här försöka skapa engagemang genom interaktion. Du kan ställa frågor som på riktigt är relevanta för både dig och mottagaren och be den att svara på mejlet. Om den e-postplattform du använder har möjlighet att lägga in omröstningsfunktion i mejlet, gör det för att lära känna din mottagare. Överlag verkar vi människor älska att prata om oss själva och svara på frågor om oss själva :-)
Anpassa sekvensen utifrån hur folk gör entré i din e-postlista
Kommer hen in via att enbart ha signat upp sig för att få nyhetsbrev från dig? Eller har hen laddat ner en viss freebie? Här kan du anpassa hur texten i din välkomstsekvens ska se ut och passa personen bäst, utifrån just hur hen kommit in hos dig för att upplevelsen ska bli så relevant, värdeskapande och bra som möjligt.
Håll koll på hur din välkomstsekvens funkar över tid och testa!
I din e-postplattform kan du se hur öppnings- och klickfrekvens (på ev. länkar i mejlen) ser ut. Är det en låg procent i öppningsfrekvens - fundera över om du till exempel kan fila på ämnesraden så att den blir mer intressant.
Utöver det jag har presenterat här är mitt hetaste tips att bara BÖRJA. Gör, testa, förfina. Inget är perfekt från början. Inte för mig i alla fall :-)
Lycka till!
PS. Om du vill ha hjälp med din välkomstsekvens - allt från tekniken till texterna för hela kedjan eller enbart en av sakerna - mejla mig på anneli@rigel.nu. Eller boka ett kostnadsfritt möte (30 minuter) på en tid som passar dig här.
Comments