Know, like and trust är tre pelare i marknadsföring som oftast behöver trona tillsammans för att kunden ska slå till på ditt erbjudande. En riktig boost för trust-faktorn är kundens framgångssaga. Den som du har bidragit till att skapa och som kläds i kundens ord och berättelse. Men det är inte det kortare omdömet jag pratar om, utan casestudien.
Vad är en casestudie och varför är den bra?
Casestudiens (tråkigt namn) syfte i företagssammanhang är att lyfta de fantastiska resultat din kund har fått genom att jobba med dig. En framgångssaga från verkliga livet som berättas utifrån kundens perspektiv.
Några grundläggande frågor som kunden kan intervjuas utifrån kan vara:
Vilket var utgångsläget?
Vilka utmaningar och problem stod kunden mitt i eller inför?
Varför anlitade hen just dig?
Vilka var förhoppningarna och hur infriades (eller överträffades) de?
Vilka resultat blev det?
Med svaren vävs trådarna till en informativ, levande och intressant berättelse. En som ska inspirera potentiella kunder och få dem att förstå hur det kan gå till och kännas att jobba med dig.
Framgångsberättelsen om en eller flera verkliga kunders resa ger tyngd åt trust-faktorn eller förtroendeskapandet jämfört med att du själv lyfter din pålitlighet, kompetens och resultaten du kan bidra till.
Fem saker att tänka på när du gör en casestudie
Du kan grotta ner dig hur mycket och djupt som helst i hur just du bäst kan genomföra din casestudie, men de fem punkterna nedan kan vara en bra början för att komma igång.
Ha fokus på vilka nya kunder du vill vara relevant för när du väljer vilken/vilka kunder du ska lyfta fram i en casestudie. Så visa att du är insatt i den nisch eller bransch du skriver om och att du förstår problemen som finns och behöver lösas.
Sträva efter att bygga den med strukturen (dramaturgi) som i stort sett alla berättelser har: början, mitt och ett (i detta fall) lyckligt slut. Kunden är hjälten i berättelsen och du är guiden som hjälpte till att komma i mål.
Strukturera texten så att den blir skön för ögat, kortare stycken, varierad meningslängd, flera rubriker och punktlistor/uppställningar (om relevant). Och givetvis är den visuella paketeringen minst lika viktig för att innehållet ska bli tilltalande och enkelt att ta till sig.
Som alltid - undvik krångelspråk. Komplicerade ord och meningar är sällan kul för någon.
Gör tillägg med vilka specifika strategier/verktyg/processer du använde för att bidra till kundens framgång (om de själva inte nämner det). Den potentiella kund eller uppdragsgivare som läser kan bilda sig en bättre uppfattning om ditt värde för hen än om enbart svepande förklaringar lyfts. Om siffror finns att presentera - använd! Det stärker berättelsen med mer "hårda fakta".
Använd casestudien i alla delar av marknadsföringen
Innan du publicerar casestudien med kundens fina resultat och framgång på din webbsida bör den som sagt paketeras visuellt snyggt och strukturerat så att det är enkelt att hänga med. Om det ska vara text och bild, infografik, text och video etc. - det beror på vad du har tid och kunskap till, vad du tror att dina potentiella kunder uppskattar mest och kanske vilket innehåll casestudien har också.
Det vore slöseri att låta din snygga och värdefulla casestudie, som du lagt tid och pengar på, sitta vackert på bara webbsidan. Jag tycker att den självklart ska användas i alla dina andra marknadsföringskanaler.
Plocka ut väl valda delar, paketera om och lyft dem på sätt som passar i inlägg, dokument och eventuella videos på LinkedIn, Facebook, Instagram, TikTok, Twitter/Mastodon eller var du nu är aktiv.
Och glöm inte att använda den i ditt nyhetsbrev, i fysiska utskick av material och annonsering. Gnugga kreativitetsknölarna helt enkelt :-)
Länka till casestudien från de olika digitala kanalerna för att driva trafik till webbsidan, där folk kan läsa den i sin helhet och upptäcka mer om vad du gör.
Anneli här, kom.
Från 2023 erbjuder jag tjänsten att ta fram din casestudie och den kan du läsa om här.
Mejla mig på anneli@rigel.nu om du vill ställa frågor och/eller boka ett möte.
Och om du är sugen på att signa upp dig på mitt nyhetsbrev så gör du det här.
コメント